![]() |
Řešitelé projektu:
V interaktivních výukových programech využívajících simulační hry dnes nachází své uplatnění staré Komenského krédo – "škola hrou". Internetem zpřístupněné simulační modely spojené s multimediálním uživatelským rozhraním, doplněné interaktivním výkladem umožňují názorně si ozřejmit vykládaný problém pomocí simulační hry ve virtuální realitě.
Obdobně, jako je možné simulační hrou s leteckým simulátorem bez rizika přistávat virtuálním letadlem, je možné v rámci zadaného scénáře onemocněné,sledovat i léčit virtuálního pacienta v nejrůznějších situacích medicíny akutních stavů a podrobně při tom pozorovat a analyzovat chování jednotlivých fyziologických subsystémů – respiračního systému, oběhového systému, vylučovacího systému apod.
V 3D virtuálním prostředí byl v rámci tohoto projektu vytvořen softwarový trenažér simulující virtuálního pacienta propojený s řídící jednotkou instruktora. Simulátor umožňuje provádět simulační hry určené pro výuku lékařského rozhodování při diagnostice a terapii zejména v oblasti urgentní medicíny. Jeho jádrem je rozsáhlý simulační model fyziologických funkcí člověka, který je vědeckým výsledkem projektu.
Na jeho tvorbě řešitelé úzce spolupracovali (a nadále spolupracují) s americkými kolegy z University of Mississippi Medical Center. Model amerických kolegů "HumMod" (http://hummod.org/) využívá mimo jiné NASA pro kosmickou medicínu. Česká verze modelu "HumMod – Golem Edition" rozšířila americký model o některé oblasti, které umožňují modelovat závažné poruchy homeostázy vnitřního prostředí (http://www.physiome.cz/hummod). Česká verze je implementována v moderním modelovacím jazyce Modelica, který strukturu podstatně zpřehledňuje. Důležitým vědeckým výsledkem projektu je také knihovna Physiolibrary (http://www.physiolibrary.org) pro modelování fyziologických systémů v jazyce Modelica. Významným technologickým výsledkem projektu je také unikátní metodologie tvorby webových simulátorů, spustitelných v internetovém prohlížeči.